Terapie
W naszym centrum realizujemy następujące terapie dla dzieci:
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna adresowana jest do dzieci i młodzieży zmagającej się z różnego rodzaju zaburzeniami oraz wadami wymowy.
Podczas zajęć wykonywana jest diagnoza, profilaktyka oraz prowadzona jest terapia logopedyczną, która obejmuje wszystkie sfery poznawcze mające wpływ na rozwój języka.
Zajmujemy się terapią:
- ORM – opóźnionym rozwojem mowy,
- afazją – zaburzeniem funkcji językowych powstałym w wyniku uszkodzenia odpowiednich struktur mózgowych,
- seplenieniem (sygmatyzmem) – nieprawidłową wymową głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż,
- rotacyzmem – nieprawidłową realizacją lub brakiem głoski „r”
- kappacyzmem – nieprawidłową wymową głoski „k”,
- gammacyzmem – nieprawidłową wymową głoski „g”,
- mową bezdźwięczną,
- jąkaniem,
- ćwiczeniami przygotowującymi do nauki pisania i czytania.
Zapewniamy indywidualny dobór metod do problemów oraz możliwości podopiecznego.
Cechuje nas podejście niedyrektywne. Pracujemy w przyjaznej atmosferze i głównie poprzez zabawę usprawniamy funkcję komunikacyjną przez stopniowe korygowanie zakłóceń związanych z danym zaburzeniem rozwoju mowy. Ponadto uefektywniamy motorykę narządów artykulacji, korygujemy wady oraz poprawiamy jakość funkcji językowej, oddechowej i fonacyjnej.

Terapia psychologiczna
Zajęcia z psychologiem mają charakter spotkań indywidualnych, dostosowanych do możliwości i potrzeb dziecka.
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci, które:
- mają trudności w nauce,
- nie radzą sobie w kontaktach z rówieśnikami,
- mają trudności w sferze emocjonalnej i społecznej,
- są nieśmiałe,
- są uzdolnione i chcą pracować nad swoim potencjałem.
Celem zajęć jest:
- rozwój funkcji intelektualnych,
- praca nad sferą emocjonalną i społeczną dziecka,
- stymulowanie funkcji poznawczych: pamięć, uwaga, myślenie,
- stymulowanie umiejętności współdziałania i naśladowania.
Metody pracy:
- bajki terapeutyczne,
- ćwiczenia relaksacyjne,
- elementy arteterapii,
- ćwiczenia i zabawy ruchowe,
- użycie pomocy dydaktycznych: rekwizyty, materiały, zdjęcia, plansze,
- elementy terapii poznawczo-behawioralnej.
Korzyści:
- poznanie sposobów radzenia sobie z emocjami,
- poszerzenie wiedzy o swoich potrzebach, przekonaniach,
- poszerzenie wiedzy o sposobach wchodzenia w relacje,
- zwiększenie pewności siebie, poprawienie stosunków z otoczeniem,
- usprawnienie funkcji poznawczych.
Terapia integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna to zjawisko zachodzące w ośrodkowym układzie nerwowym. Polega na interpretacji, organizacji i integracji bodźców zmysłowych odbieranych z organizmu i środowiska. W efekcie tego procesu układ nerwowy podejmuje decyzje, które bodźce zignorować, na których się skoncentrować, na które odpowiedzieć.
Celem terapii jest kształtowanie się nowych oraz zmienienie dotychczasowych połączeń synaptycznych w ośrodkowym układzie nerwowym dzięki różnorodnym ćwiczeniom wykonywanym z użyciem specjalistycznego sprzętu w odpowiednio przygotowanej przestrzeni.
Kiedy warto zgłosić się do terapeuty? Gdy u dziecka można zaobserwować:
- wzmożoną lub obniżoną wrażliwość na bodźce,
- niewłaściwy poziom uwagi, kłopoty z nauką
- obniżony poziom koordynacji ruchowej,
- opóźniony rozwój mowy,
- nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej,
- trudności w zachowaniu (ataki agresji, złości).
Efekty terapii:
- polepszenie przetwarzania bodźców sensorycznych,
- normalizacja napięcia mięśniowego,
- regulacja równowagi,
- poprawa sprawności ruchowej,
- udoskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zmniejszenie ilości zachowań autostymulujących,
- poprawa koncentracji uwagi.

Terapia czaszkowo-krzyżowa
Terapia czaszkowo-krzyżowa to jedna z metod nieinwazyjnej terapii manualnej. Poprzez pracę z tkankami terapeuta wpływa na układ cranio-sacralny, który odpowiada za prawidłowy rozwój oraz funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego mięśniowego, powięziowego, kostnego, endokrynologicznego, pokarmowego, oddechowego, limfatycznego.
Pomaga w traumach i napięciach. Wyrównuje pracę narządów wewnętrznych.
Wskazania:
- zespoły bólowe: bóle głowy, migreny, bóle stawowe, bóle pleców,
- zespoły neurologiczne: mrowienie, cierpnięcie kończyn, rwa kulszowa, udowa, ramienna,
- zespoły o charakterze psychicznym: zaburzenia koncentracji, trudności w uczeniu się,
- zaburzenia snu, nerwice, nadpobudliwość u dzieci,
- normalizacja napięcia mięśniowego (zmniejszenie spastyczności),
- koordynacja pracy układu nerwowego, powięziowego, mięśniowego.
- autyzm,
- dysleksja, tiki, jąkanie się,
- depresja,
- alergie,
- nietolerancje pokarmowe.
Efekty terapii:
- normalizacja obiegu płynu mózgowo-rdzeniowego,
- poprawienie ruchomości kości czaszki,
- poprawienie mobilności ośrodkowego układu nerwowego,
- rozluźnienie powięzi.

Terapia Biofeedback
EEG biofeedback jest metodą klasycznej medycyny (wchodzi w spis międzynarodowych procedur medycznych) używaną szeroko jako metoda nieinwazyjna, bezbolesna i bez jakichkolwiek skutków ubocznych. Polega na nauczeniu mózgu samokontroli pracy za pomocą modyfikacji fal mózgowych.
Terapia/trening zwiększa możliwości intelektualne i usprawnia procesy poznawcze, poprawia efektywność pracy, ułatwia uzyskanie równowagi psychicznej i wyciszenia, poprawia samopoczucie, zwiększa odporność na stres, wpływa pozytywnie na ogólne funkcjonowanie człowieka.
Szczególnie polecana jest dla dzieci i młodzieży z dysfunkcjami w pracy mózgu w postaci np.:
- nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD),
- dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii,
- zaburzeń uwagi i pamięci,
- stanów nerwicowych,
- zaburzeń psychosomatycznych,
- niskiej odporności na stres,
- depresji,
- zaburzeń snu,
- problemów logopedycznych,
- tików,
- zespołu Tourette’a.
Polecana jest również dla osób zdrowych celem:
- polepszenia funkcjonowania i samopoczucia,
- uzyskiwania lepszych efektów pracy,
- umiejętności relaksacji.
Terapia EEG biofeedback wpływa na:
- procesy poznawcze (minimalizuje dysfunkcje poznawcze) oraz procesy regulacyjne organizmu,
- funkcjonowanie w warunkach stresu – zwiększa odporność psychiczną, redukując negatywny wpływ czynników stresogennych, co sprzyja efektywnemu działaniu w życiu codziennym,
- sprawność intelektualną – wzrost efektywności w pracy, zwiększenie zdolności zapamiętywania i koncentracji,
- funkcjonowanie emocjonalne – wycisza nadmierne emocje,
- radzenie sobie z trudnymi sytuacjami,
- likwidację stanów lękowych,
- normalizację faz snu.

Terapia ręki
Terapia opiera się w głównej mierze na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Ćwiczenia dobierane są przez terapeutę indywidualnie do potrzeb dziecka.
Jest to zespół skoordynowanych działań i ćwiczeń umożliwiających usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyny górnej.
Terapia ręki adresowana jest dla dzieci, które doświadczają:
- trudności grafomotorycznych,
- obniżonego poziomu grafii pisma – litery niekształtne, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, o różnym nachyleniu liter,
- trudności z tempem pracy,
- problemów z koordynacją wzrokowo-ruchową,
- problemów z równowagą – trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze,
- niezborności ruchowej, braku koordynacji ruchowej,
- nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
- obniżenia lub podwyższenia napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego – ściskanie za mocno albo trzymanie za lekko).
Cele i efekty terapii ręki:
- poprawa i usprawnienie precyzyjnych ruchów rąk,
- poprawa sprawności manualnej,
- ingerencja w sprawność grafomotoryczną,
- wzmocnienie koncentracji,
- poprawa umiejętności chwytu,
- rozwijanie umiejętności planowania ruchu,
- poprawa koordynacji oko–ręka,
- nauka przekraczania linii środka ciała,
- pobudzenie czucia powierzchownego i głębokiego,
- w przypadku problemów neurologicznych i ortopedycznych celem jest poprawa zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej.

Terapia taktylna
Terapia taktylna jest rodzajem masażu, który wpływa na rozwój funkcji półkul i kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych partii mózgu. Pobudza oraz przygotowuje receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców sensorycznych pochodzących z otoczenia. Zwiększa świadomość ciała i reguluje zaburzenia skóry w odbiorze wrażeń dotykowych.
Zastosowane techniki masażu i stymulacji skóry aktywizują rozwój funkcji mózgowych i układu nerwowego. Założeniem tej metody jest uruchomienie naturalnych mechanizmów rozwoju i samoregulacji organizmu.
Terapia kierowana jest w szczególności do osób/dzieci z:
- porażeniem mózgowym
- autyzmem
- zachowaniami agresywnymi
- lękami i fobiami
- opóźnieniem w rozwoju umysłowym
- nadpobudliwościami psychoruchowymi
- trudnościami w nauce
- zaburzeniami mowy
Celem terapii jest:
- uruchomienie naturalnych mechanizmów rozwoju i samoregulacji organizmu,
- regulacja i normalizacja percepcji dotykowej,
- równoważenie napięcia mięśniowego,
- wspieranie procesu integracji sensorycznej,
- aktywizowanie mechanizmów integracji sensoryczno-motorycznej,
- kształtowanie świadomości kinestetycznej.
Efekty terapii:
- regulacja wrażliwości dotykowej organizmu
- optymalizacja pracy czucia dotykowego
- otwarcie drogi do nowego uczenia się, które rozumiane jest jako rozwój ruchowy, emocjonalny, społeczny i poznawczy.

Fizjoterapia
Fizjoterapia polega na wykorzystaniu w celach leczniczych ruchu oraz innych naturalnych czynników fizycznych. Składa się z dwóch działów: kinezyterapii, gdzie głównym czynnikiem jest ruch oraz z fizykoterapii, wykorzystującej w terapii inne niż ruch czynniki fizyczne – a więc zabiegi fizykalne.
Fizjoterapia obejmuje całość zagadnień związanych z leczeniem ruchem, zabiegami fizykoterapeutycznymi i stanowi podstawową składową rehabilitacji leczniczej.
Celem tej terapii jest poprawa sprawności ruchowej i siły organizmu, złagodzenie bólu i przywrócenie sprawności fizycznej.
Wielkość grup
Zajęcie indywidualne oraz w grupach 4 – 6 osobowych.
Wyposażenie
Poradnia dysponuje salami terapeutycznymi wyposażonymi w wysokiej jakości sprzęt spełniający najwyższe standardy.
Kompetencje
Zajęcia prowadzone są przez specjalistów o wysokich kompetencjach terapeutycznych.