Podsumowanie działań w Zespole Szkół Niepublicznych UNLOCK

Drodzy Uczniowie, Nauczyciele i Terapeuci, Pracownicy Administracji,
a także Sympatycy Stowarzyszenia UNLOCK oraz naszych szkół.
Powoli zbliżamy się do zakończenia pierwszego semestru roku szkolnego 2021/2022.
Chcielibyśmy Wam przedstawić krótkie podsumowanie naszej pracy i działań w Zespole Szkół UNLOCK.

Bezpieczeństwo przede wszystkim.

Jak dotąd udało nam się utrzymać nasze szkoły w trybie stacjonarnym z wielką korzyścią dla naszych uczniów. Jesteśmy bardzo uważni na bezpieczeństwo sanitarne w szkole. Dziękujemy za zrozumienie tego, kiedy wzywamy Rodziców lub Opiekunów po odbiór dziecka, jeśli przejawia symptomy infekcji. Jest to w dzisiejszych czasach niezbędne. Od początku trudnej sytuacji epidemicznej podjęliśmy wiele kroków mających na celu zwiększyć bezpieczeństwo w szkołach. Zakupiliśmy do każdej sali lekcyjnej i terapeutycznej ozonatory, które dezynfekują powietrze po skończonych zajęciach. Zaopatrzyliśmy personel w środki ochrony takie jak maseczki jednorazowe, przyłbice, rękawiczki i środki do dezynfekcji. W salach znajdują się osłony z pleksi. Wykupiliśmy w firmie sprzątającej dodatkową usługę dezynfekcji w szkole w ciągu dnia. Do każdej sali zakupiliśmy jednoosobowe ławki, rezygnując z dwuosobowych oraz szatnie, by uniknąć kumulacji dzieci na korytarzu. Ograniczyliśmy kontakty między klasami.
W sytuacji, kiedy pojawia się podejrzenie zakażenia, dana klasa niezwłocznie udaje się na nauczanie zdalne.
W ramach zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa dzieci, zaopatrzyliśmy nasze sale terapeutyczne w monitoring, aby móc reagować niezwłocznie również w trudnych sytuacjach i zachowaniach, jakie zdarzają się u dzieci ze spektrum autyzmu.

Terapia dzieci jest dla nas priorytetem

Płynnie odbywa się terapia w twardej komorze hiperbarycznej, zakupionej w zeszłym roku na potrzeby naszych uczniów, prowadzona przez naszą wykwalifikowaną terapeutkę. Dzieci mają możliwość skorzystać z najnowszej metody - terapii tDCs - mikropolaryzacji, którą prowadzi nasza przeszkolona terapeutka tej metody. W szkole cyklicznie odbywają się dwutygodniowe sesje Terapii Słuchowej metodą prof. Alfreda Tomatisa. Prowadząca certyfikowała się u samego źródła metody, bowiem u wieloletniego współpracownika i spadkobiercy dorobku naukowego prof. Alfreda Tomatisa - Jozefa Vervoorta. Jest on założycielem i dyrektorem znanego na całym świecie ośrodka Atlantis-VZW zajmującego się terapią zaburzeń uwagi słuchowej oraz instytutu naukowego Mozart-Brain-Lab w Sint-Truiden w Belgii. W zeszłym roku szkoła zakupiła sprzęt do terapii tDCs oraz Uwagi Słuchowej dla naszych uczniów. Bardzo prężnie działają nasi terapeuci w ramach rozwijania u dzieci komunikacji alternatywnej. Współdziałamy z warszawskimi psychologami, specjalistami nowatorskich metod komunikacji alternatywnej. Współpracujemy z wykwalifikowanym terapeutą seksuologiem w ramach problemów natury seksualnej u naszych uczniów. A także z lekarzem - psychiatrą dziecięcym, rozwiązując z zespołem terapeutów najtrudniejsze problemy w każdym miesiącu, organizując zespół terapeutyczny. Pracujemy w superwizji, spotykając się na platformie Teams. Pozostajemy w kooperacji ze szkołami podobnymi do naszych, w Legnicy i w Lubinie, wymieniając się doświadczeniami.

Nie rezygnujemy z aktywności

Udało nam się od września zorganizować pięć wycieczek dla uczniów naszych szkół oraz jedno wydarzenie muzyczne w szkole. Zorganizowaliśmy warsztaty bębniarskie dla naszych uczniów. Zaprosiliśmy muzyka, który pokazał dzieciom możliwości rytmiczne i terapeutyczne bębnów. Dzieci były współtwórcami tego koncertu, który dostarczył im wiele satysfakcji i spontanicznej radości. Zorganizowaliśmy wycieczki do kina Helios w Magnolii na film „Jak rozmawiać z psem”. Byliśmy w Teatrze Magicznym na spektaklu edukacyjnym, pobudzającym empatię „W krainie szalonych mapetów”. Nasi uczniowie odwiedzili Muzeum Iluzji we Wrocławiu. Udali się także na wycieczkę
i zajęcia edukacyjne do Agroturystyki „Zielona Dolina” w Krzeptowie w ramach Dnia Ziemniaka. Dzieci wzięły udział w warsztatach ceramicznych MaluMika, zorganizowanych w formie dwóch wyjazdów dla dwóch grup.
Wycieczki są organizowane inaczej niż dotychczas. Wynajmujemy busy i staramy się, żeby w obiekcie, do którego się wybieramy były obecne tylko nasze dzieci i ich opiekunowie. Wynajem busów to duży koszt, jednak bezpieczeństwo dzieci i pracowników traktujemy jako priorytet. Organizowaliśmy zbiórkę i byliśmy z wizytą w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt we Wrocławiu.

Zabieramy głos w imieniu dzieci autystycznych w sejmie

29 października uczestniczyliśmy w Komisji Sejmowej Edukacji, Nauki i Młodzieży (ENM) pod nazwą „Przedstawienie przez Ministra Edukacji i Nauki pana Przemysława Czarnka informacji na temat roli szkół specjalnych w systemie kształcenia włączającego w szczególności w czasie popandemicznym.” Wzięliśmy w niej udział, aby zabrać głos w związku z planowanymi zmianami w ustawie dotyczącej edukacji włączającej. Temat mocno nas zaniepokoił, dlatego postanowiliśmy jako stowarzyszenie wyrazić nasze zdanie jako specjalistów i rodziców mających na celu przede wszystkim dobro dzieci autystycznych, ale też uzyskać informację u samego źródła. Po kliknięciu na zdjęcie można obejrzeć zapis nagrania z komisji sejmowej, gdzie jest zarówno nasza wypowiedź (od minuty 1:01:13 lub u góry ekranu od 12:07:18), jak i informacje dotyczące szczegółów edukacji włączającej. Zachęcamy do obejrzenia.

Działamy dla dobra dzieci myśląc o ich przyszłości

Cyklicznie w każdym miesiącu odbywają się u nas zajęcia w ramach „Dnia bez teczki”, które mają na celu naukę poprzez praktykę i doświadczenie. Organizujemy Jasełka, w których nasze dzieci prezentują swoje niezwykłe uzdolnienia w śpiewie i grze na instrumentach . Zamierzamy wprowadzić nową cykliczna aktywność do naszych szkolnych działań. W ramach Szkoły Branżowej I stopnia o profilu fotograficznym chcemy dać naszym uczniom możliwość przeprowadzania sesji fotograficznych naszych uczniów z pozostałych klas. Chcemy, żeby otrzymywali za to jakieś skromne wynagrodzenie, jako element edukacji, przygotowującej ich do pracy zawodowej. Zdjęcia będziemy sprzedawać Rodzicom, w promocyjnej cenie. Te pieniądze będą w części przekazywane na materiały i wypłatę dla uczniów szkoły branżowej.

Zatrudniamy wykwalifikowaną kadrę

Od wielu miesięcy zmagamy się z problemem, który występuje w całej Polsce czyli z zatrudnieniem nauczycieli. Jednak udało nam się zatrudnić wszystkich nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach. Były i są rotacje w składzie kadry, ale trudno jest ich uniknąć. Inwestujemy finansowo w kadrę, ich kwalifikacje (dopłacamy do studiów, szkoleń, kursów). Pensje nauczycieli znacząco wzrosły. W siódmym roku działania szkół mamy wysokiej klasy specjalistów, rozumiejących wizję szkoły, a przede wszystkim potrzeby naszych uczniów. W swoim gronie mamy wykwalifikowanych pedagogów, psychologów, logopedów, neurologopedów, fizjoterapeutów, terapeutów integracji sensorycznej oraz wielu metod terapeutycznych. Mamy artystów po Akademii Sztuk Pięknych, którzy uczą nasze dzieci przedmiotów plastycznych i fotograficznych. Osoby z doświadczeniem w pracy z dziećmi autystycznymi. Zatrudniamy również wykwalifikowanych pracowników administracyjnych. W roli wicedyrektora współpracuje z nami wspaniała osoba, wieloletnia dyrektor szkół, rozumiejąca potrzeby i problemy naszych uczniów, niezmiernie merytoryczna i dbająca o dobro szkoły. Wspólnie z panią sekretarz szkoły, równie wspaniałą, merytoryczną, empatyczną i niezastąpioną osobą, dbają o rzeczywiste dobro naszych dzieci.

Wiedza i jakość pracy jest dla nas bardzo ważna

Zorganizowaliśmy w tym semestrze wiele specjalistycznych szkoleń, w tym jedno, na które byli zaproszeni również Rodzice naszych uczniów. Było to niezwykle cenne szkolenie z Adrianem Borowikiem. Wspaniałym pedagogiem, absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego, który uczył się w The Option Institute® oraz w Autism Treatment Center of America® (kursy Start Up Programu Son Rise, New Frontiers oraz Maximum Impact). Ukończył kurs Igo st. HANDLE® oraz szereg innych. Jest współfundatorem oraz byłym Członkiem Zarządu Fundacji „Być Bliżej Siebie”, Fundatorem oraz Prezesem Zarządu Fundacji „Wspaniale, że jesteś…” oraz Założycielem „Przylądka Dobrej Nadziei”. Zorganizowaliśmy szkolenia dotyczące komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC oraz o radzeniu sobie z trudnymi emocjonalnie sytuacjami w pracy i jakości relacji interpersonalnych.

Inwestujemy w specjalistyczny sprzęt terapeutyczny, rehabilitacyjny i pomoce edukacyjno-dydaktyczne

Jak co roku, i w tym również, nie żałujemy dzieciom kolejnych pomocy dydaktycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych. Zakupiliśmy monitory interaktywne (są już w każdej sali), wyposażenie Sali Doświadczania Świata i Sali Rewalidacyjnej (interaktywny dywan), specjalistyczny sprzęt terapeutyczny i rehabilitacyjny, nowe podwiesie do sali terapii integracji sensorycznej, maglownicę oraz wiele innych urządzeń i pomocy służących do terapii dzieci. Mamy bogato wyposażoną bibliotekę w materiały edukacyjno-dydaktyczne dla dzieci, najnowsze pozycje dotyczące autyzmu, jego terapii i wielu innych kwestii. Każdy zainteresowany znajdzie coś dla siebie. Zakupiliśmy zestawy do nauki chemii, fizyki. Sprzęt do zajęć z wychowania fizycznego. Częściowo wymieniamy też sprzęt komputerowy dla dzieci na nowe modele.

Każdego ucznia w szkole diagnozujemy najnowszym badaniem ADOS-2

Każdy uczeń naszej szkoły ma możliwość wzięcia udziału w badaniu ADOS-2 (z ang. Autism Diagnostic Observation Schedule – druga wersja), które jest jednym z najlepszych narzędzi w diagnostyce autyzmu. Na podstawie wiarygodnych dowodów naukowych uznano je za najlepsze i najskuteczniejsze postępowanie wspierające proces diagnostyczny całościowych zaburzeń rozwoju. Przeprowadzany jest protokół obserwacji do diagnozy autyzmu. W jego ramach odbywa się badanie dziecka odpowiednim modułem ADOS-2 przez certyfikowanego terapeutę, sporządzenie protokołu obserwacji, omówienie z rodzicem, przedstawienie szczegółowego raportu opisującego zakres i nasilenie cech spektrum autyzmu. Możliwa jest również pełna diagnoza z udziałem zespołu psychiatry dziecięcego i terapeutów.​

Pracujemy dalej na rzecz dzieci autystycznych - do końca świata i jeden dzień dłużej

Pomimo wielu trudnych okoliczności, pracujemy dalej wytrwale na rzecz dzieci z autyzmem.
I nie zamierzamy przestać. Bycie dla nich w 100%, nieustanna walka o ich prawa w społeczeństwie i próby zabezpieczenia przyszłości to zawsze pójcie pod prąd. Nie wszystkim to się podoba. Świat jest pełen ludzi, dla których to nie ma żadnego znaczenia.
Jednak nam zależy. W każdym uczniu widzimy ukryty ogromny potencjał i zgodnie z wizją naszego stowarzyszenia - chcemy go odkryć, uwolnić i odblokować - otworzyć drzwi do rozwoju każdego dziecka. Wiemy, że jest to możliwe, ponieważ mamy tego przykłady w naszej szkole. W sprzyjających warunkach dzieci zaczynają się uczyć, wyciszają się, zanikają zachowania agresywne, niektóre zaczynają mówić, pisać, komunikować się.
Hasło naszych szkół "Tutaj dobro dzieci jest najważniejsze" nie jest tylko pustą formułą.
Naprawdę staramy się robić wszystko, co w naszej mocy, żeby tak właśnie było.
Każdego, kto pragnie przybliżyć się do naszej wizji, zapraszamy do obejrzenia wyjątkowego filmu "Nadzwyczajni", inspirowanego prawdziwymi wydarzeniami w reżyserii Oliviera Nakache i Érica Toledano, autorów „Nietykalnych”.
Zwiastun dostępny po kliknięciu na zdjęcie.
Z uwagi na to iż, przekształciliśmy się w szkołę specjalną, a właściwie można by rzec specjalistyczną,
pracujemy bez zmian. Nie obowiązuje nas przerwa wynikająca z ostatniego rozporządzenia MEN.
Serdecznie życzymy Wszystkim Państwu, Dzieciom, Rodzicom i całym Rodzinom, Pracownikom i naszym Sympatykom, a także każdej osobie, która wspiera nasze działania w jakikolwiek sposób - zdrowia, spokoju, radości, optymizmu i życzliwości drugiego człowieka. Szczególnie przyda się to w tym trudnym czasie.
Miłego czasu Świątecznego i Dobrego, Spokojnego Nowego Roku.
Zarząd Stowarzyszenia UNLOCK oraz Pracownicy Zespołu Szkół Niepublicznych UNLOCK