Diagnozy
Nasza oferta diagnoz i terapii:

ADOS-2
Protokół obserwacji do diagnozy autyzmu stosowany u dzieci powyżej 12 miesiąca życia i osób dorosłych. W jego ramach odbywa się:
– badanie dziecka odpowiednim modułem ADOS-2,
– sporządzenie protokołu obserwacji,
– omówienie z rodzicem.
Badanie ADOS-2 (z ang. Autism Diagnostic Observation Schedule – druga wersja) to jedno z najlepszych narzędzi w diagnostyce autyzmu – zwane „złotym standardem diagnozy”. Oznacza to, że na podstawie wiarygodnych dowodów naukowych uznano je za najlepsze i najskuteczniejsze postępowanie wspierające proces diagnostyczny całościowych zaburzeń rozwoju. Oferujemy to badanie w Poradni „UNLOCK” przeprowadzane przez certyfikowanego terapeutę.

Kompleksowa diagnoza w kierunku autyzmu
i Zespołu Aspergera we współpracy
z psychiatrą dziecięcym i innymi specjalistami, z wykorzystaniem narzędzia ADOS-2
Składa się z następujących etapów:
– Wywiadu diagnostycznego (wizyta bez dziecka)
– Obserwacji diagnosty (wizyta z dzieckiem) – badanie ADOS-2; konsultacja terapeuty SI
– Obserwacji diagnostycznej dziecka przez zespół specjalistów (logopeda, psycholog, pedagog specjalny)
– Obserwacji psychiatry dziecięcego (wizyta z dzieckiem)
– Konsylium specjalistów – diagnoza

Całościowa konsultacja specjalistyczna dotycząca problemów rozwojowych
u dzieci, ukierunkowanie diagnostyczne
i terapeutyczne
Są to dwa spotkania:
– wywiad z rodzicami (bez dziecka) trwający ok. 1,5-2 godziny oraz
– obserwacja dziecka z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych dla oceny problemów rozwojowych (40-60 minut).
Konsultację kończy wydanie opinii z zaleceniami.

Konsultacja logopedyczna

Diagnoza procesów integracji sensorycznej
Przeprowadzana przez fizjoterapeutę, terapeutę SI.
Obejmuje trzy spotkania po ok. 45 minut, podczas których terapeuta przeprowadza wywiad oraz specjalistyczne testy.

Konsultacja procesów integracji sensorycznej/konsultacja fizjoterapeutyczna
Przeprowadzana przez fizjoterapeutę, terapeutę SI.
Konsultacja służy ocenie dysfunkcji sensorycznych u dzieci – szczególnie młodszych – lub u dzieci, które nie mogą mieć wykonanej pełnej diagnozy procesów integracji sensorycznej.

Diagnoza rozwoju psychomotorycznego
dzieci pięcio- i sześcioletnich, w tym oceny gotowości szkolnej
Badanie składa się z testów diagnozujących m.in.:
– funkcje wzrokowo-przestrzenne,
– funkcje słuchowo-językowe,
– orientację w przestrzeni,
– sprawność motoryki małej,
– sprawność motoryki dużej,
– rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny.
Badanie trwa ok. 1,5 godziny.

Diagnoza KORP (Karta Oceny Rozwoju Psychoruchowego)
KORP to test przeznaczony do oceny rozwoju dziecka od 1 roku życia do 9 lat i 11 miesięcy. Pozwala na ustalenie czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego. Badanie testem umożliwia diagnozę dzieci w sferze:
– rozwoju ruchowego
– motoryki precyzyjnej i lateralizacji
– spostrzegania wzrokowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej
– komunikowania się i mowy
– emocji i relacji społecznych
– funkcji behawioralnych
– umiejętności przedszkolnych i szkolnych
Czas trwania jest dostosowany indywidualnie do potrzeb dziecka, jego wieku oraz trudności. Przewidywana liczba spotkań 2 – 3, które obejmują wywiad z rodzicem, etap diagnozowania dziecka oraz omówienia diagnozy z rodzicem.

Diagnoza poziomu rozwoju umysłowego dziecka
Ma na celu pomiar intelektu wystandaryzowanym narzędziem, jakim jest Skala Inteligencji Standford-Binet 5 – test oparty o najbardziej aktualną w świecie nauki teorię inteligencji (CHC), który pozwala ocenić zdolności poznawcze dziecka, jego mocne i słabsze strony a także daje specjaliście możliwość rozróżnić stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz zaburzenia rozwojowe.
Czas trwania uzależniony jest od indywidualnych potrzeb dziecka: w wersji skróconej może trwać 15 do 75 minut, w wersji standardowej od 45 do 90 minut.
Badanie jest przeznaczone dla osób od 2 roku życia. Poprzedzone jest wywiadem z rodzicem. Test ma formę łamigłówek z użyciem klocków, kolorowych figur i matryc, odbywa się w spokojnej i komfortowej atmosferze, kończy się pisemną opinią wydaną przez psychologa prowadzącego badanie.

Diagnoza przesiewowa w kierunku ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci do 10 roku życia – ryzyko dysleksji
Badanie składa się z testów diagnozujących:
– Funkcje wzrokowo-przestrzenne, w tym: percepcję wzrokowo-przestrzenną i szybkość spostrzegania wzrokowego podczas pracy z materiałem wzrokowym;
– Funkcje słuchowo-językowe, w tym: słuch fonemowy; pamięć fonologiczną; umiejętność dokonywania analizy głoskowo-fonemowej; abstrahowania głoski i syntetyzowania głosek; uwagę i pamięć fonologiczną;
– Czytanie i pisanie.

Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych (specyficznych trudności w uczeniu się)
u uczniów od 10 roku życia – dysleksja
I spotkanie: Badanie psychologiczne w formie zadań, łamigłówek
i układanek oraz rozmowy (ok. 1,5 – 2 godz.).
II spotkanie: Badanie pedagogiczne (ok. 1,5 – 2 godz.), które składa się
z testów diagnozujących:
– Funkcje wzrokowo-przestrzenne, w tym: percepcję wzrokowo-przestrzenną i szybkość spostrzegania wzrokowego podczas pracy
z materiałem wzrokowym; koordynację wzrokowo-ruchową, strukturalizację percepcji; uwagę i kontrolę wzrokowo-ruchową podczas pracy z materiałem złożonym; pojemność pamięci wzrokowej krótkotrwałej.
– Funkcje słuchowo-językowe, w tym: słuch fonemowy; pamięć fonologiczną; umiejętność dokonywania analizy głoskowo-fonemowej; abstrahowania głoski i syntetyzowania głosek; uwagę i pamięć fonologiczną.
– Integrację percepcyjno-motoryczną oraz czytanie i pisanie.

Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych (specyficznych trudności w uczeniu się) u uczniów od 10 roku życia – dysgrafia, dysortografia
Badanie składa się ze spotkania z psychologiem i pedagogiem. Badanie psychologiczne ma formę różnego rodzaju zadań, łamigłówek i układanek oraz rozmowy i trwa około 1,5 godz. Podczas badania pedagogicznego (czas trwania ok. 1,5 – 2,5 godz.) ocenia się m.in. rozwój zdolności czytania i pisania oraz charakter popełnianych błędów.
Badania prowadzimy z wykorzystaniem testów kwestionariuszowych, które w sposób obiektywny wskazują poziom nasilenia trudności. Po umówieniu się prosimy o przyniesienie na każdą wizytę:
– opinii o uczniu sporządzonej przez nauczyciela języka polskiego,
– przykładowych zeszytów dziecka, w miarę możliwości od najwcześniejszych etapów nauki,
– opinii wydanych przez inne poradnie (jeśli dziecko było wcześniej diagnozowane) oraz dokumentacji lekarskiej (niekoniecznie

Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych (specyficznych trudności w uczeniu się) u uczniów od 10 roku życia – dyskalkulia
Diagnoza pod kątem trudności arytmetycznych, tzw. dyskalkulii, u uczniów na drugim etapie edukacyjnym.
Badanie składa się z dwóch części: spotkania z psychologiem
i pedagogiem.
1 spotkanie: Badanie psychologiczne ma formę różnego rodzaju zadań, łamigłówek i układanek oraz rozmowy (ok. 1,5 – 2 godz.).
2 spotkanie: Badanie pedagogiczne (ok. 1,5 – 2 godz.)

Konsultacja psychologiczna
Konsultacja psychologiczna to indywidualne, godzinne spotkanie dziecka z psychologiem, mające na celu ocenę stanu psychicznego pacjenta poprzez rozmowę i obserwację.
Konsultacja odbywa się w sposób dostosowany do potrzeb dziecka, z zachowaniem miłej i komfortowej atmosfery a u młodszych pacjentów także z wykorzystaniem zabawy. Konsultacja kończy się wydaniem pisemnej opinii o funkcjonowaniu dziecka wraz z dalszymi zaleceniami.
Przed konsultacją odbywa się rozmowa z rodzicem w formie wywiadu diagnostycznego, w celu zebrania potrzebnych informacji o codziennym funkcjonowaniu dziecka i niepokojących zachowaniach/objawach, które podlegać będą konsultacji.