Diagnozy
Prowadzimy następujące diagnozy:
ADOS-2
Protokół obserwacji do diagnozy autyzmu stosowany u dzieci powyżej 12 miesiąca życia i osób dorosłych.
W jego ramach odbywa się:
– badanie dziecka odpowiednim modułem ADOS-2 przez certyfikowanego terapeutę,
– sporządzenie protokołu obserwacji,
– omówienie z rodzicem.
Badanie ADOS-2 (z ang. Autism Diagnostic Observation Schedule –
druga wersja) to jedno z najlepszych
narzędzi w diagnostyce autyzmu. Zwane jest „złotym standardem diagnozy”.
Kompleksowa diagnoza - autyzm i zespół Aspergera
Kompleksowa diagnoza w kierunku autyzmu i Zespołu Aspergera we współpracy z psychiatrą dziecięcym i innymi specjalistami, z wykorzystaniem narzędzia ADOS-2.
Etapy:
– Wywiad diagnostyczny (wizyta bez dziecka),
– Obserwacja diagnosty (wizyta z dzieckiem) – badanie ADOS-2; konsultacja terapeuty SI,
– Obserwacja diagnostyczna dziecka przez zespół specjalistów (logopeda, psycholog, pedagog specjalny),
– Obserwacja psychiatry dziecięcego (wizyta z dzieckiem),
– Konsylium specjalistów – diagnoza.
Całościowa konsultacja
Konsultacja specjalistyczna dotycząca problemów rozwojowych u dzieci – ukierunkowanie diagnostyczne i terapeutyczne.
Dwa spotkania:
– Spotkanie 1 – wywiad z rodzicami (bez dziecka),
– Spotkanie 2 – obserwacja dziecka z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych dla oceny problemów rozwojowych
Konsultację kończy wydanie opinii z zaleceniami.
Konsultacja procesów integracji sensorycznej / konsultacja fizjoterapeutyczna
Przeprowadzana przez fizjoterapeutę, terapeutę SI.
Konsultacja służy ocenie dysfunkcji sensorycznych u dzieci – szczególnie młodszych – lub u dzieci, które nie mogą mieć wykonanej pełnej diagnozy procesów integracji sensorycznej.
Diagnoza rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich, w tym oceny gotowości szkolnej
Diagnoza rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich, w tym oceny gotowości szkolnej.
Badanie składa się z testów diagnozujących m.in.:
– funkcje wzrokowo-przestrzenne,
– funkcje słuchowo-językowe,
– orientację w przestrzeni,
– sprawność motoryki małej,
– sprawność motoryki dużej,
– rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny.
Diagnoza KORP (Karta Oceny Rozwoju Psychoruchowego)
KORP to test przeznaczony do oceny rozwoju dziecka od 1 roku życia do 9 lat i 11 miesięcy. Pozwala na ustalenie czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego.
Czas trwania jest dostosowany indywidualnie do potrzeb dziecka, jego wieku oraz trudności. Przewidywana liczba spotkań 2 – 3, które obejmują wywiad z rodzicem, etap diagnozowania dziecka oraz omówienia diagnozy z rodzicem
Diagnoza poziomu rozwoju umysłowego dziecka
Ma na celu pomiar intelektu narzędziem, jakim jest Skala Inteligencji Standford-Binet 5 – test oparty o najbardziej aktualną w świecie nauki teorię inteligencji (CHC), który pozwala ocenić zdolności poznawcze dziecka, jego mocne i słabsze strony, a także daje specjaliście możliwość rozróżnić stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz zaburzenia rozwojowe.
Czas trwania uzależniony jest od indywidualnych potrzeb dziecka: w wersji skróconej może trwać 15 do 75 minut, w wersji standardowej od 45 do 90 minut.
Badanie jest przeznaczone dla osób od 2 roku życia. Poprzedzone jest wywiadem z rodzicem. Test ma formę łamigłówek z użyciem klocków, kolorowych figur i matryc, odbywa się w spokojnej i komfortowej atmosferze, kończy się pisemną opinią wydaną przez psychologa prowadzącego badanie.
Konsultacja psychologiczna
Konsultacja psychologiczna to indywidualne spotkanie dziecka
z psychologiem, mające na celu ocenę stanu psychicznego pacjenta poprzez rozmowę i obserwację.
Konsultacja odbywa się w sposób dostosowany do potrzeb dziecka, z zachowaniem miłej i komfortowej atmosfery, a u młodszych pacjentów także z wykorzystaniem zabawy. Konsultacja kończy się wydaniem pisemnej opinii wraz z dalszymi zaleceniami.
Przed konsultacją odbywa się rozmowa z rodzicem w formie wywiadu diagnostycznego, w celu zebrania potrzebnych informacji o codziennym funkcjonowaniu dziecka i niepokojących zachowaniach /objawach, które podlegać będą konsultacji.